• Missie en visie
  • Kinderopvang
  • Onderwijs >
    • Onderwijs in de groepen
    • Passend onderwijs
    • De Vreedzame School
    • Alles in 1
    • Schoolvensters PO
  • Team/ouders >
    • Team
    • KC-raad
    • OR
  • Praktische zaken >
    • Onderwijstijden
    • Roosters
    • Vakanties en vrije dagen
    • Formulieren
  • Inspecties
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Peuterspeelgroep
  • Groepen 1 t/m 8
  • BSO
  • Asterisk*groep
  • Algemeen nieuws
  • Over Brede School
  • Toppie sport- en kunstcoach
  • Dansschool

De Asteriskgroep*

Meer getalenteerde leerlingen hebben een andere onderwijsbehoefte dan de ‘gemiddelde’ leerling, zoals bijvoorbeeld verrijking van lesstof door verbreding en verdieping.

De kindcentra van PIT voorzien in deze behoefte door specifieke aandacht in de eigen klas, maar daarnaast dus ook in een aparte groep, de zogenaamde Asterisk*groep. PIT heeft vijf van deze groepen, drie in Zwijndrecht, één in Alblasserdam en één in Hendrik-Ido-Ambacht. Zo wordt het er aan deze doelgroep niet alleen op het eigen kindcentrum, maar op alle kindcentra van PIT, gezamenlijk op dezelfde manier inhoud gegeven aan de verdieping van het onderwijs.

Beleid
Eén van de uitgangspunten van passend onderwijs is dat leerlingen een ononderbroken leerlijn kunnen doorlopen en dat scholen hun onderwijs afstemmen op verschillen in ontwikkeling. Het gaat dan niet alleen om leerlingen die minder goed of juist gemiddeld presteren, maar ook om talentvolle leerlingen en (hoog)begaafden. PIT benadrukt dat ieder kind zijn eigen talent heeft en dat we dat graag ontdekken en ontwikkelen. 

Met ons beleid op dit gebied dagen we meer getalenteerde leerlingen enerzijds uit tot het leveren van passende cognitieve prestaties. Anderzijds werken we aan hun (soms specifieke) sociaal emotionele ontwikkeling.

Onze uitgangspunten:

  • Speciaal geschoolde leerkrachten met affiniteit met meer getalenteerde kinderen.
  • Waarborgen van doorgaande leerlijn (afstemming van aanbod in eigen groep en in Asterisk* groep).
  • Aanpassen aan leerstijl en instructiebehoefte van elke leerling door middel van flexibel leerplan.
  • Samenwerkend leren: samenwerking en ondersteunen van elkaar door alle betrokkenen: leerkrachten, ouders en leerlingen; ook leerkrachten onderling en leerlingen onderling. Ouders zijn partners in het onderwijsproces.
  • Geschikte materialen voor een uitdagende leeromgeving.

Asterisk* locaties
Asterisk* leerlingen krijgen één ochtend per week les in een vaste ruimte. Vanaf begin oktober 2013 zijn in Zwijndrecht in kindcentrum Juliana twee Asterisk* groepen gestart van 10 à 12 leerlingen per groep. In oktober 2014 kwam daar een derde groep bij.
Voor leerlingen van onze drie kindcentra in Alblasserdam, is in januari 2014 een groep gestart in kindcentrum De Schalm. In oktober 2015 is er een groep gestart in kindcentrum De Meander in Hendrik-Ido-Ambacht.

Asterisk* lessen
De lessen worden gegeven door speciaal geschoolde leerkrachten die al ervaring hebben met lesgeven aan meer getalenteerde leerlingen, zoals dat tot nu toe op een aantal scholen al werd gedaan. Voor de inhoud van de lessen wordt er een jaarplan gemaakt, waarin verschillende doelen het uitgangspunt zijn. We werken met diverse materialen en inspiratiebronnen, waarbij we aansluiten bij de behoeften van de individuele leerlingen en van de groep . Daarnaast zoeken we ieder jaar een activiteit, aansluitend bij de doelen van deze groep. Dit jaar (mei 2018)  zijn we naar De Uitvindfabriek in Breda geweest waar de kinderen onder anderen gewerkt hebben aan creatief denken en ontwikkelen, samenwerken en het werken met een greenscreen.

Deelname
Als het vermoeden bestaat dat er bij een leerling sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong, hoge intelligentie of begaafdheid, wordt er, afhankelijk van de specifieke situatie, een aantal stappen gezet. De selectiecriteria geven een goed beeld om te bepalen of een leerling deel kan nemen aan de Asterisk* groep. Het gaat om leerlingen voor wie de verrijking in de groep niet voldoende effectief is.

Dit gaat in overleg met ouders, zij moeten toestemming geven voor deelname.

De deelname van een Asterisk* leerling wordt na een aantal maanden geëvalueerd. De leerkracht van de Asterisk* groep bepaalt of een leerling in de groep blijft of niet.

Asterisk* symbool
De naam Asterisk verwijst naar het Griekse woord ‘ster-achtig’ en is een typografisch symbool in de vorm van een ster met vijf of zes punten. Een mooi symbool voor de Asterisk* groep. Asterisk* leerlingen komen, net als deze ster, uit alle richtingen samen om samen te praten, te leren en te werken. Deze kinderen hebben een brede interesse in diverse richtingen.

Vragen
Met vragen over de Asterisk* groepen en het bijbehorende beleid van PIT kinderopvang & onderwijs, kunt u terecht bij de directeur van elk PIT kindcentrum.

 

 

Laatste nieuws

Bezoek aan de kapper

Meer

Hoe voed je je kind op met weinig geld?

Meer

Meer nieuws

Agenda

Studiedag (onderwijs gesloten)

24 maart 2023

KC-raad overleg

28 maart 2023

Meer agenda

Twitter

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

J. van Stolbergstraat 30

3331 BJ Zwijndrecht

T 078 - 820 00 15

info@juliana-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Formulieren

Team

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2023 - Kindcentrum Juliana
Inloggen | Ziber Education - Schoolapp vergelijken? | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud